Miksi punainen väri on helppo oppia?

Kuva Kuvalta -sarjan väripelit erottuvat perinteisistä väripeleistä yksinkertaisuudellaan: peleissä harjoitellaan värejä ensin yksittäin, toisistaan irrallisina, mikä helpottaa värikäsitteiden oppimista. Olen työssäni puheterapeuttina huomannut että joskus tarvitaan pieni hengähdystauko ja yksinkertaisemmat harjoitukset, ennen kuin hypätään taas vauhtiin ja perinteisten väripelien pelaamisen tohinaan! Neljä erillistä väripeliä, punainen, keltainen, vihreä ja sininen noppapeli, muodostavat yhdessä Kuva Kuvalta sarjan väripelit -tuotepaketin. Väripelit -tuote on helposti koneelle tallennettavissa ja tulostettavissa oleva pdf-tiedosto, kuten muutkin Kuva Kuvalta -sarjan tuotteet. Tarvitset (mielellään kolmisilmäisen) nopan ja Väripelien pelaaminen voi alkaa!

Väri Väriltä -peleissä värejä harjoitellaan tietyssä järjestyksessä, aloittaen punaisesta väristä ja edeten siitä keltaisen, vihreän ja lopuksi sinisen värin nimien opetteluun. Tähän järjestykseen on muutamakin eri syy. Työssäni puheterapeuttina olen havainnut väreistä punaisen värin miellyttävän lapsia usein eniten: juuri punainen leluauto on autoista paras ja punainen kala onkipelin kaloista halutuin! Värikäsitteitä harjoitellessa punainen väri jää monelle lapselle ensimmäisenä mieleen tai se on väreistä se jonka nimen he jo osaavat värikäsiteharjoituksiin ryhtyessämme. 

Tätä arjen työssä tekemääni havaintoa taustoittaa mielenkiintoinen havainto tiedemaailmasta: vaikka vaihtelua hieman löytyykin on useissa vauvoille tehdyissä tutkimuksissa, jotka käsittelevät värien havaitsemisen kehittymistä, huomattu, että yleensä lapset suosivat eniten punaista väriä katsoen sitä pisimpään (Adams, 1987; Franklin ym., 2010). Punaisen värin jälkeen suositaan yleensä keltaista väriä, kun taas sininen sekä vihreä väri saivat vähiten huomiota tutkimushenkilöiltä. Onkin mielenkiintoinen seikka, että tutkimustulokset vauvojen värien havainnoimisesta vastaavat arjen työssä tekemiäni havaintoja siitä mitkä värit miellyttävät lapsia eniten ja mitkä värisanat monesti on helpoin tai vaikein oppia.

Punainen on muutenkin tärkeä väri useissa eri kulttuureissa, ja siksi sitä kuvaavalle värisanalle on suuri kommunikatiivinen tarve (Franklin ym., 2010; Jameson, 2005; Gibson ym., 2017). Esimerkiksi luonnossa punainen väri esiintyy monesti varoitusvärinä, ja se on ollut ja on yhä tärkeä havaita ja kommunikoida eteenpäin toisille ihmisille. Eri kielissä nimetään lämpimiä värejä (kuten punainen ja keltainen) herkemmin kuin kylmiä värejä (kuten sininen ja vihreä) (Gibson ym., 2017), mikä sekin kannustaa aloittamaan värisanojen harjoittelun punaisesta ja keltaisesta väristä, kuten Kuva Kuvalta -sarjan Väripeleissä tehdään!

Psst: osassa tutkimuksia sininen väri oli suosituimpien värien joukossa (esim. Teller ym,. 2004), niinpä jos toisena olevan keltaisen väripelin keltainen värikäsite ei pienen harjoittelun jälkeen vielä jää mieleen väripelejä pelatessa, voisi lapsen kanssa kokeilla siirtyä punaisesta väripelistä sinisen väripelin pelaamiseen ja tämän jälkeen palata keltaisen värin harjoitteluun. Toki väripelien pelaamisen järjestystä voi muutenkin vaihdella tilanteen ja pelaajien mieltymysten mukaan.

Iloisia pelihetkiä Väripelien parissa!

toivottaa,

puheterapeutti Heidi

Tutustu ja osta Väri Väriltä -väripelit verkkokaupasta!

Lähteet:

Adams, R.J. (1987). An evaluation of color preference in early infancy. Infant Behaviour and Development, 10, 143-150.

Franklin, A., Bevis, L., Ling, Y. & Hurlbert, A. (2010). Biological components of colour preference in infancy. Developmental Science, 13, 346-354.

Gibson, E., Futrell, R., Jara-Ettinger, J., Mahowald, K., Bergen, L., Ratnasingam, S., Gibson, M., Piantadosi, S. T. & Conway, B. R. (2017). Color naming accross languages reflects color use. PNAS October 3, 114, 10785 – 10789.

Jameson, K. (2005). Culture and cognition: What is universal about representation of color experience? Journal of Cognition and Culture, 5, 293-348.

Teller, D. Y., Civan, A., Bronsin-Castain, K. (2004). Infants’ spontaneous color preferences are not due to adult-like brightness variations. Visual Neuroscience, 21, 397-401.

 

Miten voin opettaa lapselle värejä:

  • Nimetkää arjen touhuissanne ympärillänne näkyviä värejä: ”laitetaan lapiolla hiekkaa SINISEEN ämpäriin!” tai ”katsopas kuinka sekoitan ruokaa VALKOISELLA kauhalla.”
  • Vaatteita päälle pukiessa nimetään vaatteiden värejä pukemisen tahtiin: ”ensin päälle VIHREÄT housut, sitten PUNAINEN paita, ja lopuksi KELTAraidalliset sukat!”
  • Pyykkejä ripustaessa tutkitaan yhdessä minkä värisiä narulle kuivumaan laitettavat vaatteet ovat.
  • Muovailuvahaa löytyy monen värisenä ja siitä voi muovailla eri värisiä lumiukkoja, pupuja, matoja ja vaikka eläinten pesiä. Löytääkö sininen muovailuvahapupu perille samanväriseen siniseen muovailuvahapesään?
  • Aikuisen kanssa voi yhdessä bongailla erivärisiä autoja esimerkiksi taloyhtiön tai kaupan parkkipaikalla. Vinkki: Tähän väriharjoitukseen löydät tukikuvat Kuva Kuvalta -sarjan Tukikuvitetusta Tehtäväpaketista!