Irtokuvakirjan juonesta vahvistusta irtokuvin tuettuun leikkiin

Kuva Kuvalta –sarjasta löytyy neljä irtokuvakirjaa sekä neljä irtokuvin tuettua leikkiä, joissa on yhteinen teema. Esimerkiksi Vahva Hinausauto –kirja ja Vahva Hinausauto –leikki pohjautuvat samaan juoneen, ja tukevat siten mainiosti toisiaan.

”Aloittaisinko kirjasta vai leikistä”

Voit aloittaa materiaalien käytön lapsen kanssa joko kirjaa lukemalla tai leikkiä leikkimällä. Itse olen valinnut aloittavan materiaalin huomioimalla lapsen taidot, mutta etenkin hänen motivaationsa – sen mikä saa lapsen tikittämään!

”Irtokuvakirjan kautta irtokuvin tuettuun leikkiin”

Joskus on hyvä aloittaa lukemalla irtokuvakirjaa. Tällöin aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen rinnalla on vain kirja ja sen irtokuvat. Vuorovaikutteisia irtokuvakirjoja lukiessa kirjan juoni tulee lapselle pikkuhiljaa tutuksi, ja sen myötä myös juonen pienet variaatiot, irtokuvia valitessa ja vaihdellessa. Tämän jälkeen irtokuvin tuettuun leikkiin siirtyminen ja leikin harjoittelu on helpompaa, sillä leikkijällä on jo ajatus siitä, mitä leikissä voisikaan tapahtua! Kuten irtokuvakirjoissa, irtokuvin tuetuissa leikeissä ideana on leikin juonen toistuminen aina samankaltaisena, irtokuvien valinnan mahdollistamin pienin variaatioin. Kun irtokuvin tuetun leikin juoni toistaa vastaavan vuorovaikutteisen irtokuvakirjan juonta, lähtee leikki kivasti liikkeelle ja mahdollistaa muiden asioiden oppimisen leikin rinnalla!

”Irtokuvin tuetun leikin kautta irtokuvakirjaan”

Toisinaan lapset motivoituvat yhteisestä tekemisestä innokkaammin, kun se sisältää leluja ja leikkiä. Tällöin voi olla mukavampi aloittaa materiaalien käyttö irtokuvin tuettua leikkiä leikkimällä. Sen jälkeen kirjan ääreen pysähtyminen voi tuntua helpommalta, kun lapsi huomaa kirjan kertovan hänelle tutusta ja hauskasta leikistä. Joskus pecs-menetelmän elementtejä hyödyntävä irtokuvin tuettu leikki voi lisäksi olla lapselle se tutumpi asia, josta aloittaa ja jonka avulla siirtyä uusien leikkien ja juttujen pariin!

”Monia soveltamismahdollisuuksia”

Siihen, kummasta materiaalivaihtoehdosta kannattaa aloittaa kokeilu, voi vaikuttaa lapsen taidot, haasteet ja oppimisen tavoitteet: harjoitellaanko vaikkapa sanastoa, lauseita, kerrontaa tai ymmärtämistä, vaiko ennemminkin esimerkiksi jaetun tarkkaavuuden hetkiä, vuorovaikutusta, katsekontaktia ja yhdessä tekemistä. Kuva Kuvalta –sarjan materiaalien käyttöön löytyy varmasti yhtä monta vaihtoehtoa kuin niiden käyttäjiäkin. Kuulenkin mielelläni onnistumisista ja uusista oivalluksista Kuva Kuvalta –sarjan materiaalien käytöstä, esimerkiksi sarjan Facebook-sivuilla:  https://www.facebook.com/KuvaKuvaltaPickAPic/

Iloisia hetkiä irtokuvakirjojen ja irtokuvin tuettujen leikkien parissa!

Toivottelee   Heidi

Puheterapeutti, FM